Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități -mecanism de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor

Moldova hotline
KHS_Logo021_Moldova_Vertical_Blue

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități -mecanism de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor

DSC_058111097 apeluri au fost înregistrate la Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități 080010808  (SATGPD) pe durata celor 5 ani de funcționare a Serviciului. În cazul a 1002 apeluri au fost identificate situații de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Pentru soluționarea pozitivă a acestor cazuri, s-a inițiat colaborarea multidisciplinară cu diferiți parteneri, inclusiv administrațiile publice de nivel central și local, avocatul poporului, ONG-uri active în domeniul drepturilor omului, organe de drept etc . Asistența a inclus de asemenea acțiuni de referire și sesizare, precum și suportul direct persoanelor  în soluționarea  situațiilor date.

În perioada ianuarie-noiembrie 2021 Serviciul a recepționat 2961 apeluri, dintre care: 53% apeluri din comunitate , circa 30% apeluri din instituții rezidențiale și 12 % apeluri din serviciile sociale.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova în colaborare cu Asociația Keystone Moldova au organizat o masă rotundă pentru a evidenția contribuția Serviciului în prevenirea și reducerea situațiilor de încălcare a drepturilor, dar și impactul Serviciului în protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități.

Este un Serviciu național care oferă suport persoanelor cu dizabilități și familiilor lor: oferă informații în privința drepturilor persoanelor cu dizabilități; acordă servicii de consiliere persoanelor cu dizabilități; identifică și sesizează încălcările care se atestă în privința drepturilor persoanelor cu dizabilități; dar și consolidează o platformă intersectorială de cooperare pentru a soluționa problemele cu care se confruntă persoanele cu dizabilități”, a menționat Vasile Cușca, Secretar de Stat, domeniul asistență socială.

În fiecare zi, în Republica Moldova, persoanele cu dizabilități, rudele, vecinii, sau angajați ai serviciilor sociale pentru persoanele cu dizabilități apelează Serviciul de asistență telefonică și solicită suport în soluționarea dificultăților sau situațiilor de încălcare de drepturi.

SATGPD„Nici nu m-am gândit că, apelând la serviciul Dvs., consilierul va comunica cu mine atât de respectuos și binevoitor. Mi-a ascultat problemele și, datorită implicării lor, am putut să beneficiez de un pat multifuncțional, care îmi este atât de necesar pentru dizabilitatea pe care o am.” 
Circa 40% din apelanți solicită informații despre modalitatea de accesare a serviciilor sociale, acordarea ajutorului social / medical, servicii și prestații, echipamente asistive pentru persoanele cu dizabilități,  accesarea asistenței juridice garantate de stat etc.

„Sunt mama unei tinere cu dizabilități severe care necesită îngrijire și supraveghere 24/24. Mă simit epuizată psihic și fizic. Apelând la SATGPD, beneficiez de suport psihologic, sunt ascultată și înțeleasă. Astfel, după discuțiile cu consilierii mă simt mai bine. Știu că oricând pot apela la ei și voi fi tratată cu respect, eu și copilul meu.” 
50% din apelanți au avut nevoie de servicii de consiliere pentru a-și putea soluționa problemele: gestionarea stresului, a situațiilor de panică; limitarea/restricționarea deplasării în afara serviciului de plasament  unde locuiesc în perioada izolării pandemice; prevenirea acțiunilor de violență; situații de discriminare în instituțiile medicale, la locul de muncă, în comunitate, în servicii sociale; identificarea unui loc de muncă; adaptarea unui stil mai sănătos de viață.

Am apelat la SATGPD atunci când eram într-o situație de disperare totală.  Mi-au fost amputate ambele picioare și, după externarea din spital, am fost adusă acasă unde nu am pe nimeni să mă îngrijească. Nici nu aveam în casă pâine și apă. Am telefonat  pentru a cere ajutor și l-am găsit.  Datorită implicării consilierilor am fost încadrată în serviciul de îngrijire la domiciliu, beneficiez de prânz  la cantina socială. Însă, cel mai important – am reușit să-mi restabilesc relația cu fiica mea cu care nu comunicasem mulți ani.”
Circa 12% din apeluri au făcut referire la colaborarea interinstituțională –  stabilirea și menținerea relațiilor de colaborare cu autoritățile publice, instituțiile de profil, organizațiile societății civile din domeniu pentru soluționarea cazurilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități.

„Eu am apelat la SATGPD din cauza că medicul de familie  nu mi-a oferit tratament compensatoriu pentru tratarea COVID -19. Datorită serviciului și informației pe care mi-a oferit-o am beneficiat de acest tratament..”
În perioada pandemiei, persoanele cu dizabilități și rudele lor au solicitat informații privind: măsurile restrictive și măsurile de protecție; regulile de spitalizare și externare; accesarea serviciilor de reabilitare la instituțiile de profil, administrarea vaccinului anti COVID-19, identificarea soluțiilor pentru persoanele cu dizabilități care locuiesc singure și sunt în situație de vulnerabilitate etc.

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități 080010808 este un serviciu național creat în scop de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Asociația Keystone Moldova administrează și gestionează Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități în baza contractului de achiziție cu Ministerul  Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova. Acest Serviciu a fost creat și pilotat în anul 2017 de către Asociația Keystone Moldova cu suportul financiar al Uniunii Europene.