Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!

Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!

„Eva este elevă în clasa a VII-a. Îi place să învețe. Însă, de la o vreme, nu se mai duce cu bucurie la școală. Problema ei cea mai mare este întruchipată de doi colegi – Amelia și Radu. De fiecare dată când o văd, se distrează făcându-i piedică, aruncându-i ghiozdanul, desenându-i pe spate. Nici măcar în clasă, la ore, nu o lasă în pace. Ceilalți colegi văd ceea ce se întâmplă, însă, cu mici excepții, preferă să nu intervină. Totul a culminat cu momentul în care Eva a fost bătută în curtea școlii de către Amelia și Radu și nimeni nu i-a luat apărarea…”

Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!Vă sunt cunoscute astfel de istorii? Bullying-ul, deși o problemă veche, este o problemă reală și actuală în fiecare instituție de învățământ de la noi din țară.

Pentru a reduce fenomenul de bullying/cyberbullying, trupa de teatru Alternativ Tudora, a susținut în această toamnă șase spectacole de Teatru Forum în șase instituții de învățământ din raioanele Ștefan Vodă și Căușeni.

  • Asemenea situații, care au fost interpretate în scenă, sunt reale pentru școala voastră?
  • Da, exact așa se întâmplă la noi în școală!

Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!La fiecare spectacol, copiii au recunoscut fenomenul de bullying, cu care se întâlnesc, practic, în fiecare zi. De asemenea, personajele din scenă le erau bine-cunoscute: copilul care inițiază comportamentul de bullying, copilul țintă a bullying-ului, copiii care sunt martori ai unui comportament de bullying.

– Eu cred că Eva este cea care trebuie să se apere, să le spună lui Radu și Ameliei că nu este bine ceea ce fac.

De fiecare dată, inițial, copiii considerau că doar copilul țintă a bullying-ului trebuie și poate să intervină, că doar el singur trebuie să-și ia apărarea. Soluțiile propuse au fost diverse, dar au făcut apel la bunătate, egalitate, colegialitate, prietenie și omenie.

Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!Abia mai apoi își dădeau seama că mai există colegi în clasă, că martorii bullying-ului sunt niște personaje cheie, care pot schimba situația.

– Important este ca TOȚI colegii să se implice, toți observatorii / martorii să ia apărarea copiilor care sunt ținta bullying-ului. Fără martori, copiii care inițiază un comportament de bullying își vor pierde puterea.

Copiii au înțeles că „împreună” are o putere mai mare decât „de unul singur” – „Dacă puterea clasei crește, puterea agresorilor scade” – susțin copiii. În calitate de observatori, participanții au găsit soluții mai multe și mai eficiente pentru a reduce fenomenul de bullying.

De asemenea, participanții la spectacole au vorbit despre importanța implicării adulților în soluționarea situațiilor de bullying: „Diriginta, părinții, polițistul – toți ar trebui să se implice, pentru a soluționa definitiv situațiile de bullying”.

În cadrul reprezentațiilor de Teatru Forum au participat 753 copii și 47 cadre didactice.

Cum reducem fenomenul de bullying? ÎMPREUNĂ!Reprezentațiile au fost organizate în colaborare cu Gimnaziul „Ștefan Culea” Tudora, Centrul de zi „Unitate” din Tudora, Echipa Mobilă Căușeni, Direcția de Asistență Socială și Protecție a Familiei Căușeni.

Activitățile sunt organizate în cadrul proiectului „Dialog comunitar pentru reducerea fenomenului de bullying” implementat de Keystone Moldova în cadrul proiectului „Împreună pentru educație de calitate”, susținut de Liechtenstein Development Service (LED)  și implementat de Asociația Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei APSCF.