Nevoile de sănătate ale persoanelor cu dizabilități și pandemia COVID-19

Săptămâna trecută Asociația Europeană a Prestatorilor de Servicii pentru Persoanele cu Dizabilități (EASPD) a organizat un webinar la tema: „Nevoile de sănătate ale persoanelor cu dizabilități în timpul pandemiei COVID-19”. Webinar-ul a întrunit experți în sănătate și prestatori de servicii sociale care au oferit sfaturi tehnice privind necesitățile persoanelor cu dizabilități.

Conform clasificării internaționale a funcționării, dizabilității și sănătății, cunoscută sub denumirea de CIF, starea de sănătate conține câteva domenii de sănătate și domenii asociate sănătății.

Aceste domenii sunt descrise din două mari perspective:
1. a organismului sau individului
2. a mediului sau a societății

CIF grupează anumite domenii în care se poate încadra o anumită persoană aflată într-o anumită stare de sănătate – de exemplu, ce poate să facă sau să nu facă o persoană cu o anumită boală sau afecțiune sau ce pot face cei din jur.

Factorii personali fac referință la funcțiile sistemelor organismului și la structura corpului, la activitățile persoanelor sau limitarea acestora. În acest aspect, nevoile persoanelor cu dizabilități, în contextul pandemiei COVID – 19, sunt următoarele:

• Vulnerabilitatea persoanelor în sănătate, accesul limitat la serviciile de sănătate sau la medicamente, farmacii.
• Izolarea socială duce la întreruperea și la modificarea activităților de rutină zilnică în care erau implicate persoanele cu dizabilități, iar acest lucru poate aduce după sine creșterea fenomenului de violență, neglijare sau abuzul.
• Familiile care au grijă de persoanele vulnerabile, inclusiv persoanele cu dizabilități severe, accentuate – în situațiile de izolare socială poate crește incidența comportamentelor problematice.

Factorii de mediu încep de la mediul din imediata apropiere a individului, până la mediul general. Nevoile persoanelor cu dizabilități, în acest context, se referă la următoarele:

• Informația prezentată de mass-media, Guvern, organizațiile de sănătate publică, care fac referințe la situația actuală trebuie să fie în limbaj accesibil – ușor de citit, ușor de înțeles, cu utilizarea pictogramelor, limbajul semnelor, etc;
• Existența unei linii telefonice dedicată persoanele cu dizabilități, serviciilor pentru persoane cu dizabilități și familiilor în care există persoanele cu dizabilități;
• Evitarea stigmatizării și discriminării persoanelor cu dizabilități în mass-media, rețele de socializare și publicații. Declarații precum „COVID – 19 cel mai probabil afectează persoanele cu boli cronice și persoanele în vârstă” sunt fapte, dar exclud și persoanele cu dizabilități și-i fac să se simtă ca pe o povară pentru o societate sănătoasă;
• Solidaritate – inițiative pentru asigurarea adăpostului și hranei pentru persoanele vulnerabile;
• Asigurarea nevoilor de bază a persoanelor cu dizabilități care locuiesc singure;
• Creșterea capacității personalului, extinderea forței de muncă, de exemplu prin implicarea studenților în domeniul sănătății sau științelor sociale
• Utilizarea forme digitale pentru acordarea de sprijin la distanță.

IMPORTANT!
În Republica Moldova funcționează Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități, creat pentru a oferi sprijin persoanelor cu dizabilități care necesită protecție, suport și informare. Serviciul de asistență telefonică operează cu număr național 080010808, accesibil pe întreg teritoriul Republicii Moldova, cu apel anonim, gratuit și confidențial, de la telefonul fix și mobil.

Serviciul oferă: suport informațional la telefon; consiliere la telefon; colaborare multidisciplinară pentru soluționarea cazurilor de încălcare a drepturilor; identificarea cazurilor suspecte de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități și anunțarea acestora organelor competente și organizațiilor partenere; sesizarea situațiilor de risc pentru viața, securitatea și integritatea persoanei cu dizabilități.

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități a fost lansat în ianuarie 2017 în cadrul proiectului „Promovarea și monitorizarea drepturilor persoanelor cu dizabilități mintale din instituțiile rezidențiale cu profil psiho-neurologic”, implementat de Asociația Keystone Moldova în parteneriat cu Asociația Europeană a Prestatorilor de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități, Alianța Organizațiilor pentru persoane cu dizabilități din Republica Moldova și finanțat de Uniunea Europeană. Din iunie 2019 Asociația Keystone Moldova administrează și gestionează Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități prin contractare de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

Notă: Keystone Moldova este membru al EASPD (European Association of Service Providers for Persons with Disabilities / Asociația Europeană a Prestatorilor de Servicii pentru Persoanele cu Dizabilități).