roen
roen

Mai mult de jumătate din persoanele cu dizabilități susțin că familiile le sunt afectate economic și social de pandemia cu COVID-19

Aproape 50% din persoanele cu dizabilități declară că nu au avut acces la informații despre pandemie, iar 51% spun că s-au simțit în mare măsură mai nervoși în această perioadă. Totodată, criza economică, pierderea veniturilor, carantina, sistemul medical care poate să nu facă față solicitărilor și pierderea unei persoane dragi se numără printre fricile cu care s-au confruntat peste 70% din persoanele cu dizabilități pe timp de pandemie. Acestea sunt date ale studiului „Impactul pandemiei de COVID-19 asupra persoanelor cu dizabilități”, realizat de Asociația Keystone Moldova și Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități din Republica Moldova (AOPD).

Majoritatea respondenților declară că nu cunosc despre platformele de informare www.incluziune.md și www.informat.md, dar cunosc despre Serviciul de Asistență Telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități.
81% din persoanele chestionate nu au luat legătura cu un medic, psiholog sau linia fierbinte pentru a discuta despre starea psihologică în această perioadă. Doar 27% spun că s-au simțit ignorați de autorități în această perioadă, iar 38% menționează că au avut nevoie să comunice cu cineva despre disconfortul psihologic.

Mai mult de jumătate din respondenți susțin că familiile le sunt afectate economic și social de pandemie. 36% din persoanele chestionate au menționat că veniturile provenite din salarii s-au redus considerabil în familiile lor odată cu stoparea/reducerea activității de muncă. Totodată, mai mult de o treime (37%) consideră că nu vor pierde locul de muncă, iar 26% nu știu dacă vor pierde locul de muncă în următoarea perioadă.

Printre cele mai mari dificultăți cu care se confruntă persoanele cu dizabilități pe timp de pandemie sunt: accesarea transportului public – 76%, frica, izolarea – 73%, accesarea serviciilor medicale – 68%, reducerea/pierderea veniturilor – 64% și accesarea serviciilor sociale – 60%.

La capitolul cheltuieli, peste 80% din familiile în care sunt persoane cu dizabilități declară că în această perioadă au procurat mai multe produse igienice/dezinfectante, iar 61% – mai multe produse alimentare. Mai mult de jumătate din respondenți susțin că au procurat mai multe produse medicale și au plătit mai mult pentru întreținerea gospodăriei.
Totodată, în cazul prelungirii stării de urgență, 27% din respondenți au menționat că le va fi foarte greu și resursele nu le vor ajunge nici pentru strictul necesar, 61% consideră că se vor descurcă greu, dar speră ca resursele să le ajungă pentru necesitățile de bază, și doar 12% susțin că au venituri/economii.

Studiul mai arată că 42% din respondenți au menționat că unele servicii sociale au fost reduse sau închise pe timp de pandemie, iar 43% din familiile persoanele cu dizabilități au fost afectate de închiderea serviciilor sociale.
Părinții persoanelor cu dizabilități (41%), tinerii (31%) și femeile cu dizabilități (29%) consideră că au o situație mai dificilă în condițiile de pandemie.

În anul 2020, a crescut numărul apelurilor la Serviciul de asistență gratuită a persoanelor cu dizabilități 0 8001 0808, cel mai mare număr, 288 de apeluri, fiind înregistrat în luna când a fost declarată starea de urgență în Republica Moldova.
Probleme cel mai frecvent sesizate de persoanele cu dizabilități care au accesat Serviciul de asistență telefonică au fost: lipsa medicamentelor în farmacii, lipsa unor materiale de protecție în instituțiile rezidențiale, condițiile rele din spitalele de psihiatrie unde erau internate persoanele cu dizabilități infectate cu COVID-19, sistarea programărilor pentru serviciile specializate de sănătate, sistarea accesului la servicii de reabilitare și mijloace asistive sau protezare.

De asemenea, persoanele care au accesat Serviciul de asistență au invocat și probleme legate de informații insuficiente și neclare despre procedura de contestare a amenzilor sau penalităților judiciare primite în perioada de urgență, capacitățile limitate ale angajaților serviciilor de plasament de a gestiona problemele de comportament, stările de anxietate, frică și agresivitate din partea persoanelor cu dizabilități și sistarea accesului la informare și comunicare cu persoane din afara instituției.

Studiul „Impactul pandemiei de COVID-19 asupra persoanelor cu dizabilități” a fost elaborat de Keystone Moldova în colaborare cu AOPD în baza chestionării a 257 de persoane cu dizabilităţi, organizării discuțiilor de grup cu reprezentanții a 38 de ONG-uri, analizei calitative a circa 600 de apeluri parvenite la Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități în ultimele trei luni. Studiul este coordonat de Prof., dr.hab în sociologie Ludmila Malcoci.