Evaluarea complexă și acțiuni de intervenție pentru copiii de vârstă preșcolară

„Schimbarea în bine se produce atunci când omul este informat și dorește această schimbare, nu atunci când i se dă totul de-a gata” – a declarat unul din participanții la seminarul organizat săptămâna trecută de Keystone Moldova în parteneriat cu PE „Pas cu Pas”. Seminarul, cu genericul „Evaluarea complexă și acțiuni de intervenție pentru copiii de vârstă preșcolară”, a întrunit 33 de specialiști din cadrul Serviciilor de Asistență Psihopedagogică (SAP)din 11 raioane ale țării.

Timp de două zile, specialiștii din cadrul SAP-urilor (psihologi, logopezi, psihopedagogi, pedagogi) au discutat despre particularitățile de dezvoltare a copiilor de la 0 la 7 ani, evaluarea dezvoltării copilului de la 3 la 7 ani, măsuri și metode de intervenție. De asemenea, au participat la un atelier de lucru privind elaborarea raportului de evaluare complexă a dezvoltării copilului și identificarea competențelor, a necesităților, a recomandărilor.

Formatorii seminarului au fost patru specialiști din cadrul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică: Svetlana Curilov, Aurica Brînza, Tatiana Lungu, Olesea Raru. Participanții au fost interesați de instruire și au constatat că le este de ajutor această formare. Iată părerile câtorva dintre ei:
„Este foarte util și la momentul potrivit acest seminar. Noi am mai realizat evaluări în grădinițe, venim toți din sistemul educațional și aveam idei ce și cum am putea să facem. Însă acum totul s-a așezat pe polițe. Acum cunoaștem consecutivitatea activităților, știm cum exact se face o evaluare, cum se comunică cu părinții, cu educatorii și cadrul didactic de sprijin”, a remarcat dna Elvira Bulgac, şef, SAP Criuleni. „Mi-a plăcut în mod deosebit că am învățat prin joc cum se realizează o evaluare. Am jucat rolul copilului, rolul părintelui și am văzut situația din punctul lor de vedere”, a mai adăugat d-ei.
„Am aflat informații noi, mai ales despre evaluare, elaborarea rapoartelor, metodele de evaluare. Mi-a fost foarte utilă informația cu privire la observare – una dintre metodele de evaluare. Noi când lucram în teren mai mult ne bazăm pe convorbirea cu copilul, iar observarea o utilizăm mai rar, acum, însă, o să-i observăm mai mult – în procesul de joc, la plimbare etc.” – este părerea dnei Elena Bîrsan, pedagog învățământ preșcolar, SAP Edineț.
„Seminarul ne-a răspuns la multe întrebări, dar au apărut altele noi pe care trebuie să le elucidăm pe parcurs. Urmează să facem o ședință în cadrul SAP-ului, unde o să invităm specialiști din cadrul Direcției Învățămînt, inspectorul responsabil de instituțiile preșcolare etc. și o să ne clarificăm cum urmează să desfășurăm evaluarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale din grădinițe. Ulterior, la întâlnirile metodice din august, la care o să fie prezenţi toți managerii instituțiilor preșcolare și preuniversitare, vom relata ce am aflat nou și vom conveni exact ce facem mai departe”, a menţionat dna Tatiana Ivanov, psihopedagog, şef interimar, SAP Anenii Noi.

Seminarul a fost organizat în cadrul Proiectului „Pilotarea modelelor de educaţie incluzivă în instituţiile de învăţămînt preşcolar din R.Moldova” implementat de Asociaţia Keystone Moldova şi Programul Educaţional „Pas cu Pas”, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei al R.Moldova şi Centrul Republican de Asistenţă Psihopedagogică, cu sprijinul financiar al Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă/Open Society Foundations în cadrul Programului Copilărie Timpurie/Early Childhood Program. Proiectul pune accentul pe asigurarea accesului copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învățământ preşcolar.