Date: 24 iunie, 2013


Joi, 13 iunie, un grup de antreprenori din Republica Moldova au donat 8000 de lei pentru dezvoltarea afacerilor mici din cadrul a două servicii sociale: Casa comunitară Hansca și Locuința protejată Orhei. Banii au fost donați în cadrul „Școlii de vară pentru antreprenori”, organizată de Proiectul „Investiții și Servicii Rurale” (RISP II) finațat de Banca Mondială și Guvernul Suediei în colaborare cu Asociația Businessului European (EBA Moldova) și Asociația Femeilor Antreprenoare în Moldova (AFAM).

Această modalitate de donare a surselor financiare este una nouă pentru Republica Moldova , spune Mariana Rufa, director executiv EBA Moldova: „Ideea mi-a venit în rezultatul studierii unor experiențe de peste hotarele țării noastre. Asociația noastră contribuie la dezvoltarea gândirii antreprenoriale prin seminarele desfășurate pentru tinerii antreprenori. Totodată, noi ne-am dorit ca aceste instruiri să genereze un alt produs de lungă durată. Banii donați de către tinerii antreprenori vor genera noi afaceri și vor produce alți bani.”

Toți participanții la școala de vară au donat bani, fiecare având o motivație personală pentru acest lucru.
„M-a motivat faptul că există asemenea organizații care susțin persoanele cu dizabilități să-și dezvolte afaceri proprii și să-și îmbunătățească viața”, a declarat Nadejda Hamîc, administrator al unui centru comercial.

Rita Pînzaru, administratorul unui salon de frumusețe, a menționat, la rîndul său: „Nu-i cunosc personal pe cei pentru care am donat banii, însă fac un bine și astfel mă simt și eu mai bine.”

Banii acumulați au fost donați pentru a susține afacerea de creștere a iepurilor, care a fost inițiată de patru tineri din Serviciul social Locuința protejată din Orhei, precum și afacerea de creștere a prepelițelor, care este gestionată de către locatarii și personalul de suport din cadrul Serviciului social Casa comunitară din satul Hansca, Ialoveni. Afacerile sunt dezvoltate în cadrul Incubatorului de afaceri mici, creat de Keystone Moldova, în parteneriat cu Winrock Moldova, cu suportul financiar al Open Society Foundations / Mental Health Initiative. Tinerii antreprenori au donat pentru fiecare afacere cîte 4000 de lei.

„Din acești bani o să cumpărăm un generator de energie electrică și un climatizor”, a spus Maria Josu, psihopedagog la Casa comunitară Hansca. „Scopul nostru este ca băieții din serviciu să aibă un loc de muncă stabil. Pentru ei este important să înțeleagă că în fiecare dimineață trebuie să te trezești și să pleci la muncă și la fiecare sfârșit de lună ești remunerat, primești bani”, a mai adăugat ea.

La rândul său, Ion Digori, coordonatorul Serviciului Locuința protejată Orhei, a menționat că din banii primiți vor fi cumpărați iepuri de rasă. „De rînd cu ajutorul financiar pe care l-am obținut la această instruire, noi am reușit să stabilim relații cu trei parteneri de afaceri, care au manifestat interes de a cumpăra carnea de iepure”, a spus el.

Training-ul a adunat 25 de antreprenori din toată țara, care au o experiență de pînă la cinci ani în afaceri. Aceștia au făcut schimb de experiență între ei, au acumulat noi cunoștințe, au întîlnit persoane cu care ar putea colabora pe viitor. „Scopul nemijlocit al training-ului este ca oamenii deja marcați pe domeniile de marketing, contabilitate, aspecte legale să împărtășească experiențe practice cu antreprenorii la început de cale sau cu cei care au cinci sau 10 ani de experiență. Totodată, un mare avantaj este că antreprenorii creează o rețea de comunicare, de socializare, de afaceri – își găsesc parteneri, creează contacte cu facilitatorii. Ulterior această legătură se consolidează în contextul unor parteneriate concrete”, a declarat Mariana Rufa.

Facilitatorii prezenți la training au fost persoane delegate de către: Academia Nicolae Dumitrescu, BCR Chișinău, BC "Mobiasbancă - Groupe Societe Generale", Biroul Asociat de Avocați Țurcan Cazac, Coca Cola îmbuteliere Chișinău, Profsystem, Moldovan German Association for Economic Development, GITANA Winery. Fiecare dintre ei a venit în fața audienței cu experiențe practice, cu lecții învățate, aspecte de marketing și promovare, cadru legal, contabilitate etc.
„La acest curs de instruire, antreprenorii au oportunitatea de a învăța lucruri noi, de a-și consolida cunoștințele în domeniul afacerilor, de a forma relații noi. Instruirile de acest fel contribuie de asemenea la dezvoltarea personală și la sporirea motivației ”, a declarat Olga Sainciuc, director adjunct al Unității Consolidate pentru Implementarea Proiectelor în Domeniul Agriculturii, finanțate de Banca Mondială.

După cum ne-au declarat mai mulți participanți, training-ul le-a plăcut și i-a lăsat nerăbdători să implementeze cunoștințele acumulate și ideile noi.

Return to archive